2022-10-26

Farewell Fiesta | Ford Sverige

FORD HYLLAR FIESTA

På Ford går vi nu all-in när det gäller elektrifiering med våra personbilar, som kommer vara helt eldrivna till 2030. Alla Ford-bilar i Europa kommer vara helt eldrivna fem år senare, 2035. När vi nu gör oss redo att gå över till en elektrisk framtid kommer vi att avbryta produktionen av S-MAX och Galaxy i Valencia, Spanien i april 2023 och avbryta produktionen av Fiesta i Köln, Tyskland i slutet av juni 2023.

Vi kommer att introducera tre nya spännande elektriska personbilar och fyra nya elektriska transportbilar i Europa till 2024. Vi planerar att sälja mer än 600 000 elfordon i regionen till 2026, och produktionen av elektriska personbilar vid Kölns elektrifieringscenter kommer att nå 1,2 miljoner enheter under en sexårig tidsram.

Men i och med att eran för Ford Fiesta snart är över, vill vi uppmärksamma denna omåttligt populära småbil med denna hyllningssida. Se nedan för en mängd spännande information om en av världens i särklass mest sålda bilar.  
It’s Time to Say #FarewellFiesta

Fiestas tidslinje

Sedan introduktionen 1976 har Ford Fiesta varit ledande inom småbilsrevolutionen och gett avancerad teknik, effektivitet, klassens bästa dynamik och intelligent design till miljontals kunder.
 
Mer än 22 miljoner exemplar har byggts runt om i världen vid Fords tillverkningsanläggningar i Tyskland, Spanien och Storbritannien, liksom utanför Europa.
 
Följande tidslinje visar några av höjdpunkterna från Fiestas 50 åriga historia: 

70-talet

1972
Fiesta har sitt ursprung i ett hemligt projekt som gick under namnet ”Project Bobcat” där målet för Ford var att skapa en småbil för hela världen, ett uppdrag som låg nära hjärtat hos den dåvarande styrelseordföranden, Henry Ford II.
 
Arbetet börjar i Europa och Amerika för att utveckla den nya småbilen, allt från dess mekaniska arkitektur och designelement till marknadspositionering.
1973
Bränslekrisen skakar världen och påskyndar Fords vision att skapa en bränsleeffektiv, praktisk småbil.
 
Fords styrelse ger klartecken för att producera en ny liten bil, under kodnamnet Bobcat.
1974
Byggandet av Fords nya tillverkningsanläggning i Valencia på 2,7 miljoner kvadratmeter börjar.
1975
Motorproduktionen börjar i Valencia.
 
Namnet Fiesta väljs personligen av Henry Ford II för dess allitteration med Ford, dess anda och dess firande av Fords nya förbindelse med Spanien.
1976
Första Fiesta-produktionen någonsin rullar av bandet i Saarlouis, Tyskland den 11 maj 1976. Mer än 84 000 Fiestas byggs i Saarlouis det året.
 
Ford styrelseordförande Henry Ford II och kung Juan Carlos av Spanien öppnar Fords nya Valencia Assembly Plant 18 oktober 1976 och sätter igång volymproduktion av Fiesta i Spanien.
1977
Produktionen av Fiesta i Dagenham, Storbritannien, börjar, medan exporten till USA börjar för bilar byggda i Saarlouis, Tyskland.
 
Fiesta utsedd till årets bil i Spanien. 
1978
Fiesta vinner British Design Council Efficiency Award.
 
Ford förbereder grupp 5-rallytävlingsversionen av Fiesta.
1979
Miljonte Fiesta byggs för försäljning över hela världen. En speciellt framtagen sportversion ansluter till Monte Carlo Rally - detta kom att bli inspirationen för Fiesta XR2.
 
Faberge Fiesta Ladies' Challenge racingserie tillkännagavs i London av den tidigare F1 -mästaren Jackie Stewart.

80-talet

1980
Ford etablerar Fiesta Challenge-loppet för att skapa en sportassociation till Fiesta.
1981
Ford introducerar nya Fiesta XR2 med en 1,6-liters bensinmotor, styvare fjädring, unika perforerade lättmetallfälgar och stylingbehandlingar, inklusive extra körlampor som tillval. Detta var den första Fiesta som toppade 160 km/tim.
 
Den miljonte spanska Fiestan byggs vid Fords monteringsanläggning i Valencia och den två miljonte Fiestan i  europeisk produktion rullar av bandet i Saarlouis.
1982
Fiesta är den mest sålda bilen i sin klass i Storbritannien och Tyskland sex år i rad.
1983
Den mer aerodynamiska Fiesta MkII introduceras. Denna nya modell var större och mer bränsleeffektiv, tillgänglig med 1,0-liters och 1,1-liters bensinmotorer.
 
En 1,3-liters bensinmodell lanseras med en femväxlad växellåda, samt Fiesta 1,6-liters diesel introduceras samma år. Denna bränsleinsprutade dieselmotor med överliggande kamaxel skulle bli en grundpelare i Ford-sortimentet i mer än ett decennium.
1984
XR2-versionen av nya Fiesta introducerad med 1,6-liters bensinmotor, en överliggande kamaxel motor, femväxlad växellåda, lågprofildäck, plus förbättrad fjädring och bromsar.
 
Milstolpe för europeisk produktion på tre miljoner uppnådd.
1985
Ghia Urby Concept debuterar, en annan vision inspirerad av Fiesta.
1986
Två miljoner Fiesta har byggts i Valencia.
 
”Lean-burn” 1,4-liters bensinmotor introduceras.
1987
CTX kontinuerligt variabel transmission läggs till i Fiesta-serien.
 
Ett nytt försäljningsrekord i Storbritannien, med 158 000 sålda Fiestor under året.
1989
Fiesta MkIII lanserades med låsningsfria bromsar, motorer med mager förbränning, ”Lean-burn”,  och en 1,4-liters bensinmotor  – den första Ford-motorn som uppfyller den europeiska utsläppsstandarden som träder i kraft 1996. Fiesta XR2i ansluter sig till sortimentet med en ny 1,6-liters bensinmotor med dubbla kamaxlar och en femväxlad växellåda.
 
I Köln blev Fiesta del av ett konstverk, Goldener Vogel (gyllene fågeln) ovanpå tornet på ett stadsmuseum, skapad av actionkonstnären H. A. Schult.

90-TALET

1990
Introduktion av Fiesta RS Turbo på Turins bilsalong. Med hjälp av XR2i-motorn med en luftkyld Garrett-turboladdare var Fiesta RS Turbo 1,6 sekunder snabbare än XR2i till 100 km/h.
1991
Valencia firar produktionen av tre miljoner Fiestor i Spanien. Bilen doneras till drottning Sofias Fond.
 
Succéår - bäst hittills för Fiesta-försäljning med 624 186 sålda över hela Europa.
1992
Fiesta RS 1800 introduceras. Drivs av en 16-ventils 1,8-liters bensinmotor med förbättrad väghållning, plus fem-ekrade lättmetallfälgar och en spoiler.
 
Fiestas försäljning i Europa når sin historiska topp – 648 781 sålda Fiesta.
1993
Förarkrockkudde blir standard.
1994
Fiesta toppar en halv miljon enheter med kalenderårsregistreringar på 548 046.
1995
Europeiska konsumenter registrerar 540 052 Fiesta-bilar och Fiesta Courier-skåpbilar.
1996
Introduktion av nya Fiesta MkIV med helt ny rundad, aerodynamisk form och oval grill. Finns med 1,25-liters, 1,4-liters och 1,6-liters bensinmotorer, plus en 1,8-liters diesel. Dubbla krockkuddar är standard.
 
Fiesta nummer fyra miljoner rullar av det löpande bandet i Valencia.
1998
Fyrsitsigt cabriolet Libre Concept baserat på Fiesta debuterar på Chicago Auto Show.
1999
Världspremiär för Fiesta MkV och helt nya Ford Fiesta Sport på bilsalongen IAA Frankfurt.

00-talet

2000
Fiesta får 1,8-liters turbodieselmotor.
2001
Helt nya Fiesta MkV presenteras på IAA Frankfurt Motor Show.
 
Produktionen av nya Ford Fiesta börjar i Köln och Valencia.
2002
Helt nya Ford Fiesta lanseras i femdörrarsversionen med en ny serie motorer, inklusive den nya Duratec 1. 4-liters och 1,6-liters 16-ventils Duratec-bensinmotorer, plus den nya 1,4-liters Duratorq TDCi common rail-dieseln.
 
Nya Ford Fiesta vinner Tysklands prestigefyllda Golden Steering Wheel-pris från bästsäljande söndagstidningen Bild am Sonntag.
2003
Fiesta ST Cup introduceras i tysk touring car racing.
2004
Fiesta JWRC Concept avslöjas på bilsalongen i Genève.
2005
150 hk Fiesta ST lanseras – den mest kraftfulla Fiestan hittills – som det första produktionsutbudet av Ford Team RS.
 
Bästa försäljningsåret för Fiesta sedan 1998 med 358 931 registrerade registreringar över Europa.
2006
Fiesta förbättras med röststyrning och Bluetooth.
 
Fiesta Sporting Trophy – ett nytt Ford rally one-make-mästerskap baserat på FIA World Rally Championship – lanseras.
2007
Fiesta Zetec S 30-årsjubileum i begränsad upplaga lanseras i Radian Yellow med rutigt tak.
 
Ford Verve-konceptet debuterar på IAA Frankfurt Motor Show.
2008
Helt nya MkVII Fiesta påbörjar produktion i Köln, Tyskland; Valencia, Spanien; och Nanjing, Kina. Fiesta ECOnetic blir Storbritanniens mest bränslesnåla femsitsiga familjebil.
2009
Fiestas Kinetic Design styling vinner Red Dot design award.
 
Utnämnd till "Årets bil 2009" av What Car? Magazine, Storbritannien.

2010-Talet

2010
Fiesta är den mest sålda bilen i Europa under första kvartalet med 140 496 sålda bilar under årets tre första månader och 68 630 bara i mars.
 
Fiesta RS World Rally Car förhandsvisningar på bilsalongen i Paris.
2011
Fiesta RS World Rally Car gör tävlingsdebut med total dominans på prispallen i Rally Sweden.
 
Sjunde generationens Fiesta uppnår produktionsmilstolpe när det miljonte exemplaret lämnar produktionslinjen i Köln.
2012
Nya Fiesta MkVIII säljs i Europa med djärv styling och smart teknik inklusive Active City Stop och MyKey.
 
Fiesta är Europas mest sålda småbil 2012, och köps i genomsnitt varannan minut.
2013
182 hk Fiesta ST börjar säljas. Ford får nästan 10 000 beställningar i Europa under de första sex månaderna – dubbelt så många som beräknat.

Ford Fiesta är Europas mest sålda bil för andra året i rad och säljer 293 663 bilar.
2014
Ford debuterar tvåfärgade Fiesta Red Edition- och Black Edition-modeller. Utrustade med en 1,0-liters EcoBoost-motor på 140 hk – den mest kraftfulla 1,0-liters volymproduktionsmotorn någonsin – erbjuder de mer effekt per liter än en Bugatti Veyron.

Mer än hälften av konkurrenterna går in i omgång sju av FIA World Rally Championship i en Ford Fiesta, vilket skapar ett nytt rekord i inträdesförhållande i världsrallyt.
2015
Fiesta är Europas mest sålda småbil för fjärde året i rad.

2016
Ford presenterar den nya 200 hk Fiesta ST200 på bilsalongen i Genève som levererar 6,7 sekunders acceleration till 100 km/h. Vid den tiden är det den mest kraftfulla produktionsversionen av Fiesta någonsin.
 
Ford tillkännager bränslebesparande cylinderavaktiveringsteknik för 1,0-liters EcoBoost, världens första för en trecylindrig motor.
2017
Produktionen av den helt nya Fiesta inleds i Köln efter en investering på 293 miljoner euro i den tyska anläggningen, där en Fiesta rullar av produktionslinjen var 68:e sekund.
 
Ford 1,0-liters EcoBoost-bensinmotor utsedd till International Engine of the Year i kategorin "Best Engine Under 1.0-liter" för sjätte året i rad, 10: e International Engine of the Year-utmärkelsen sedan 2012.
2018
Ford introducerar den SUV-inspirerade Fiesta Active, med optimerad fjädring, körhöjd och körläget Slippery för förbättrad väghållningsförmåga vid tufft underlag.
 
Nya Fiesta ST lanseras med helt ny 200 hk trecylindrig 1,5-liters EcoBoost-motor och valbara körlägen.
2019
Ford tillkännager introduktion av Fiesta EcoBoost Hybrid-modeller, med 48-volts mildhybridteknik för förbättrad bränsleeffektivitet och bättre prestanda.
 
Ford Puma crossover introduceras - skapad på Fiesta-arkitektur.

2020-talet

2020
Ny teknik som introduceras till Fiesta inkluderar adaptiv farthållare med Stop & Go,*  FordPass** med fjärrstyrda fordonsfunktioner, vinkelrät Park Assist-funktionalitet* och trådlös laddning.
 
Fiesta ST Edition introduceras, med unik Azura Blue exteriörfärg, justerbar ”coilover”-upphängning och aerodynamiska lättmetallfälgar, och är begränsad till 500 exempel i Europa.
2021
Ford introducerar den nya generationen Fiesta,*** med en uttrycksfull ny exteriördesign, ny teknik som Matrix LED-strålkastare och en 12,3-tums digital instrumentdisplay samt en rad EcoBoost Hybrid-motorer. 
 
Den nya Fiesta ST*** introduceras också, med en mer aggressiv exteriördesign inklusive alternativet Mean Green-färg, samt nya Performance Seats och en Track Drive Mode.
2022
Ford meddelar att Fiesta-produktionen kommer att avslutas 2023.

Ford Fiesta Concepts

Fem decennier av innovation och kreativitet inspirerad av en berömd småbil.

Sedan den första Ford Fiesta monterades ihop i maj 1976 har fler än 22 miljoner exemplar av den ikoniska småbilen byggts till kunder över hela världen – men Fiesta  inspirerade också ett antal unika konceptbilar under sin livstid. 
 
Dessa Fiesta-baserade konceptbilar erbjuder en glimt av framtiden, en reaktion på djärva nya idéer eller en demonstration av designernas kreativitet och visade tydligt mångsidigheten och den innovativa andan i denna berömda lilla bil. 
Bobcat (1972)
Ett av designförslagen som skapades under utvecklingsprocessen, med den slutliga designen som innehåller feedback från småbilskunder över hela Europa. 
Ghia Corrida (1976)
Introducerades på Turin Motor Show, Corrida - som betyder "tjurfäktning" – var utrustad med måsvingedörrar, en modulär instrumentbräda och elektroniska strålkastarklaffar för förbättrad aerodynamik. 
Fiesta Fantasy (1978)
Fiesta Fantasy byggdes för att fira Ford Motor Companys 75-årsjubileum och var en liten pickup som kunde förvandlas till en cabriolet eller en kupé med utbytbara glasfiberkarosser. 
Ghia Tuareg (1979)
Ett gemensamt projekt mellan Ford och den italienska designstudion Ghia, debuterade Tuareg på bilsalongen i Genève och innehöll en förlängd kaross med en delad baklucka, utsvängda hjulhus och upphöjd fjädring för terrängkörning. 
Ghia GTK (1979)
Grand Touring Kombi använde en utökad Fiesta-plattform för att erbjuda ökat bagageutrymme och designades som en sportig touringbil. Den aerodynamiska designen hade ett stort glaserat område och innehöll också en inbyggd dator och digital instrumentdisplay. 
Ghia Pockar (1980)
En sammanslagning av ”pocket car” dvs "fickbil". Pockar hade en smal men lång kaross för att erbjuda plats för fyra passagerare och deras bagage. Dörrarna innehöll separata bagageutrymmen och baksätet kunde fällas platt för större föremål. 
Ghia Shuttler (1981)
Shuttler var 1.5 meter kortare än Fiesta, och den sportiga tvådörrars coupén kom med infällt sidoglas och slutna sidospeglar, som var avancerade funktioner vid den tiden. 
Ghia Barchetta (1983)
Baserat på den sportiga Fiesta XR2  designades Barchetta som en prisvärd tvåsitsig cabriolet. Barchetta var inspirerad av italienska sportbilar på 1950-talet och hade omslutande frontindikatorer och använde 1,6-litersmotorn och perforerade lättmetallfälgar från XR2. 
Fiesta Urba (1989)
Urba skapades som den ultimata bilen för en shoppingtur i stad och hade två dörrar på den närmaste sidan och en på andra sidan för enkel åtkomst från trottoarkanten. Det erbjöd också parkeringssensorer, en inbyggd garageportöppnare och ett kylskåp i bagageutrymmet - sofistikerad teknik för sin tid. 
Fiesta BeBop (1990)
En mångsidig pickup designad för äventyrliga kunder, kunde BeBop ha utrustning som surfbrädor och mountainbikes på sitt lastflak och hade ett iögonfallande färgschema komplett med spoilers och en krockbur. 
Ghia Zig och Zag (1990
Ghia Zig var en aerodynamisk tvåsitsig sportbil, medan Ghia Zag var ett mångsidigt sportkoncept med skåpbilsliknande kaross. De två koncepten utformades för att visa hur en rad bilar inklusive sportbilar, halvkombi, pickuper och skåpbilar kunde dela karosspaneler.
Ghia Lynx Concept (1996)
Lynx Concept debuterade på bilsalongen i Genève och var en elegant tvådörrars coupé med hjulhus som flödade in i fönsterkarmarna och ett infällbart tak. Dess design gav en försmak av den kommande Fiesta-baserade Ford Puma som introducerades 1997. 
Ghia Saetta (1996)
Ghia Saetta debuterade på bilsalongen i Genève och använde Fiesta-komponenter för att skapa en produktionsduglig, tvåsitsig cabriolet med avtagbara glastakpaneler. Saetta banade väg för den Fiesta-baserade Ford StreetKa som introducerades 2003. 
Ford Libre Concept (1998)
Libre Concept presenterades på Chicago Auto Show och var en öppen sportbil med bakhängda dörrar för andra sätesraden och använde New Edge-designspråket som fanns i många Ford-bilar under perioden. 
Ford RallyeConcept (2002)
RallyeConcept visades först på Birmingham Motor Show och var en vision av en Fiesta rallybil för att tävla i Super 1600-kategorin. Den innehöll en 200 hk-version av 1,6-liters 16-ventils Duratec-motor, en sexväxlad Hewland sekventiell växellåda och tävlingsfjädringssystem. 
Ford Fiesta RS Concept (2004)
Offentliggjord på bilsalongen i Genève tillsammans med nya Fiesta ST, var RS Concept en mer extrem prestandabil med ett rallyinspirerat chassi och karossmodifieringar. Målprestanda var över 180 hk och en 0-100 km/h tid på cirka 7 sekunder.
Ford Verve (2007)
The Verve presenterades på bilsalongen i Frankfurt med en elegant exteriördesign avsedd att tilltala en modemedveten global publik, medan insidan tog inspiration från modern mobiltelefondesign. Verve-konceptet var förlagan för viktiga designelement i sjunde generationens produktion Fiesta som debuterade 2008. 
VIKTIG INFORMATION