FAQ
Varför genomför Ford den här återkallelsen?
Som en del av Fords pågående säkerhetsprocesser har vi identifierat ett potentiellt problem med högspänningsbatteriet på Kuga PHEV. Även om detta ursprungligen var ett problem för de bilar som byggdes före den 25 juni 2020, har vi av säkerhetsskäl nu utökat kampanjen för denna åtgärd till att omfatta alla Kuga PHEV. I det mycket osannolika fallet att bilens högspänningsbatteri (HB) bidrar till ett tekniskt problem, kan det vara nödvändigt för HB-batteriet att ventilera heta gaser för att frigöra tryck och värme. Detta kan leda till brand.
Är det några Kuga PHEV som har börjat brinna?
Vi är medvetna om ett mycket litet antal brandincidenter som vi undersöker med största prioritet. Vi känner inte till några olyckor eller skador i samband med dessa händelser.
Vad är lösningen för dessa bilar?
Ford påskyndar utvärderingen av den bästa serviceåtgärden. Ägare kommer att kontaktas individuellt så snart serviceåtgärden är tillgänglig för att boka en tid med sin återförsäljare. Under tiden är alla Kuga PHEVs säkra att köra så länge kunder inte laddar batteriet och endast använder fordonet i EV Auto-läget, bilens standardläge, tills åtgärder är genomförda. Vi ber om ursäkt för det besvär detta orsakar.
Vad ska jag göra?
Tills serviceåtgärder är genomförda är alla Kuga PHEV-bilar säkra att köra så länge du inte laddar högspänningsbatteriet och endast använder bilen i EV Auto-läget, bilens standardkörläge. Ägare kontaktas individuellt. Så snart som möjligt kommer vi att planera in serviceåtgärden, när en fullständig, godkänd åtgärd är på plats.
Laddas batterierna inte vid körning?
I EV Auto-läget är endast en liten del av batteriet laddat vilket gör att bilen kan köras i hybridläge. Laddning är begränsad till återvinning av energi under inbromsning. Bilarna är fortfarande säkra att köra i detta körläge.
Förklara de olika körlägena och vilket kunden ska välja?
Kuga PHEV har fyra körlägen.
EV Auto - det säkra läget som kunderna använder tills reparationerna är slutförda - använder automatiskt elektrisk energi om det är tillgängligt och använder förbränningsmotorn vid behov (standardläge).
EV Later - Säkerställer batterikapacitet för senare användning.
EV Now - startar ren elektrisk körning förutsatt att batteriet har tillräckligt med ström.
EV Charge - Laddar batteriet under körning för senare användning, t.ex. i stadsområden.
Endast det första körläget ska användas tills vidare i berörda bilar.
Var kan jag få mer information?
För mer information om detta ber vi dig vänligast att kontakta Fords kundservice: telefonnummer 08-593 66 333, e-post fordkund@ford.com , eller kontakta oss.