FORD BLOGG

 

VÄXLA UPP MED RENATA

Renata Chlumska är en av Fords svenska ambassadörer och en av Sveriges främsta äventyrare. Ta del av hennes krönikor, där hennes egna erfarenheter, bland annat från äventyr och expeditioner, blandas med insikter och tips på hur man kan växla upp, hitta motivationen och utmana sig själv lite mer i vardagen.

Fredagen den 5 november

Varva ner

Av något anledning har jag alltid vetat var gasen sitter och att trycka den i botten har varit både enkelt och lätt. Jag är nyfiken, tycker om när det händer mycket, har gärna många projekt på gång och flera bollar i luften samtidigt. För det mesta ger min intensiva tillvaro mig energi och jag tycker att jag blir mer effektiv och produktiv när jag har fullt program. Men även för mig kan det bli för mycket och något jag behövt träna på en hel del genom åren är att hitta bromsen och lära mig att växla ner ibland också. Och är du som jag – bra på att gasa så tycker jag inte att du plötsligt ska tvärnita. Nej, det gäller att hitta sträckor och passager där man kan hålla lite lägre tempo och göra det lite då och då. Det vore nog bra att även i vardagen ha en fartkamera eller en sådan där skylt som blinkar och varnar när man inte fått ner hastigheten tillräckligt förbi något område. Så att varva ner betyder inte att stanna helt eller sluta, utan att göra lite mindre och lite långsammare med jämna mellanrum. Och kanske ännu viktigare – vara närvarande i det du gör. Oavsett om det går fort eller långsamt.

 

  • Hitta din broms – och lär dig använda den. Vilka signaler ska du vara uppmärksam på?
  • Schemalägg lugnare tempo
  • Undvik att tvärnita – försök stanna upp och varva ner oftare i stället
  • Var närvarande! Det är lätt att bli fartblind

Fredagen den 29 oktober

Våga vara rädd

Så här lagom till Halloween och Allhelgonahelg tänkte jag att det kunde vara passande att skriva lite om rädslor.

Är du aldrig rädd? Det är en av de allra vanligaste frågorna jag får när jag berättar och delar med mig av mina olika äventyr och expeditioner. Jag fick den en gång under en intervju och när jag senare läste artikeln så var rubriken: Jag är aldrig rädd! Men visst är jag rädd – ganska ofta faktiskt. Jag vet inte hur det är hos er denna veckan, men här i mitt basläger har det varit en hel del fokus på Halloween och att skrämmas. Och även om jag inte är mörkrädd så ger läskiga masker, skräckfilmer och övernaturliga händelser mig kalla kårar. Men däremot är jag inte är rädd för själva känslan rädsla. Rädsla är något fundamentalt, viktigt och ska hjälpa oss att överleva. Som professionell äventyrare tränar jag mig på att möta rädslor, förstå vad som triggar känslan av obehag och lär mig behärska och bemästra den för att på så sätt göra mig trygg och säker.  Om vi däremot låter orationella rädslor ta över då krymper vi och vår värld blir mindre.  Höjder, trånga utrymmen, folksamlingar, spindlar, ormar, ensamhet, tala inför folk… Rädslorna är många och olika men gemensamt för alla är att de kan begränsa oss och det är precis motsatsen till vad jag strävar mot. Jag vill maximera mitt liv och kunna röra mitt fritt och känna mig trygg på många olika arenor. Och skapa trygghet kan jag göra på flera sätt. Dels genom ett högt säkerhetstänk när det kommer till exempelvis utrustning och veta hur jag skall använda sakerna, men även genom att förstå och förbereda mig för farorna. Och en del av förberedelserna är att möta det som är svårt och obehagligt men i en säker miljö för att så småningom kunna hantera känslorna även i en skarp situation. Detta tar såklart tid och man får börja med små steg. För vill vi bli vän med våra rädslor – ja då måste vi konfrontera dem.

När jag träffar någon som vill bli av med t.ex. sin höjdrädsla brukar jag ge följande tips:

  • Prata om dina rädslor – plocka fram dom ur skuggorna ut i ljuset – det gör dem mindre obehagliga
  • Fundera på vad det är det värsta som kan hända och sannolikheten att det inträffar
  • Möt dina rädslor i små portioner och små steg och håll gärna någon i handen
  • Träna, träna, träna och ge dig själv tålamod och tid
  • Och glöm inte – rädsla är inget fel eller dåligt men låt den inte begränsa dig om du vill något annat!

 

Har du något du varit rädd för men idag känner dig bekväm med?

Fredagen den 22 oktober

Hantera förändringar

När jag föreläser så talar jag ofta om vikten av planering och förberedelser. Många av mina expeditioner och projekt har jag planerat och förberett flera år innan jag känt att jag är redo att ge mig i väg. Men samtidigt som det är nödvändigt att ha en plan för att komma i mål med något, så är paradoxalt nog kanske ändå det mest avgörande att faktiskt förstå att planen kommer att förändras. Saker och ting kommer inte gå så som vi tänkt oss utan det kommer dyka upp hinder och oväntade händelser längs med vägen. Så även om du har lagt ner massor av timmar på att utarbeta en plan måste du vara beredd på att den kommer ändras och att du ibland måste avvika från rutten.

Men hur hanterar man de där förändringarna? Det är inte lätt och som alltid, ju mer du tränar på något desto skickligare kommer du bli. Men i grunden så tror jag att ju tidigare man inser och accepterar att förändringar är något naturligt, självklart och som kommer att inträffa, så har man redan där kommit en bra bit på vägen. Väldigt få saker i vår tillvaro är statiska eller permanenta utan förändringar är mer regel än undantag. Att ha en mental beredskap på att saker förändras skapar också en handlingskraft när det väl sker. Redan där ligger man ett steg före.

 

  • Inse att förändringar sker, acceptera dem
  • Förvänta dig inte stabilitet
  • Fokusera på utmaningen/problemen i den nya situationen i stället för känslorna
  • Ha alternativ/plan A, B, C…
  • Försök hitta något positivt i förändringen

 

Hur hanterar du förändringar?

Fredagen den 15 oktober

Fylla på bränsle

Hur laddar eller tankar du bilen? När tanken börjar bli tom kanske, innan lampan på reservtanken börjar blinka. När lämnar du in bilen på service? När serviceboken säger att det är dags att göra en koll… Tänk om vi var lika duktiga på att ge oss själva lite service och fylla på tanken så snart vår bränslenivå hamnar under strecket. Bilen är inte en helt dålig metafor för människan. Vi består av massor av komponenter, stora och små som måste lira ihop. Vi har både en stomme, ett skelett, ett chassi som håller uppe strukturen och förenar huvudkomponenterna. Det finns en hjärna, en hårddisk som känner av och kommunicerar med de olika delarna. För att inte tala om finishen, ytan som vi gärna polerar så att den glänser och visst bedömer vi det yttre även om vad som finns under huven är viktigt.

Och precis som bilen behöver vi fylla på bränsle för att orka, både mentalt och fysisk. Fylla på med energi och sådant som får oss att må bra. Lyssnar vi inte på varningssignalerna, nonchalerar varningslamporna så kommer vi bli stående och vill det sig riktigt illa kanske vi inte startar igen… Det är ju lättare att byta reservdelar på en bil så desto viktigare att vi som människor fyller på med rätt bränsle och i tid.

 

  • Fyll på i tid, undvik att gå ner till reservtanken
  • Fyll på rätt bränsle så orkar du mer och längre
  • Stanna till, ta en paus, njut av resan och det du ser längst med vägen
  • Gör sådant som gör dig glad, lyssna på musik, njut av god mat och varmt sällskap

Fredagen den 8 oktober

Back to work

Under lång tid nu har många av oss jobbat hemifrån på grund av pandemin och precis som det tog tid att vänja sig vid att inte gå till arbetet och alla digitala möten så är det inte konstigt om det tar tid att acklimatisera sig vid att vara tillbaka arbetsplatsen igen.  Lika så kan det vara tufft att återgå till jobbet om man varit sjuk eller frånvarande eller helt enkelt återvända till vardagen efter semestern. Har man varit ledig borde man ju ha laddat batterierna och vara utvilad men ändå kan det vara något som tar emot. Att vara i väg på expedition är ju mitt arbete även om det ibland mer känns som en ansträngd form av semester, så när en längre expedition är slut så är det en omställning att komma tillbaka till vardagen och andra rutiner. Jag minns när jag kom hem efter att ha gjort mitt USA-äventyr då jag rundade de lägre 48 staterna i USA genom att paddla, cykla och gå. Då hade jag varit på resande fot i över ett år och när jag kom hem kändes det väldigt konstigt att plötsligt vara på en och samma plats och första veckan åkte jag ut och sov i skogen ett par gången. Men oavsett om det är back from expedition/vaccation eller back to work/home så är detta mina knep för att göra övergången till det nya lite behagligare.

 

  • Förbered dig mentalt på övergången, visualisera dig tillbaka redan innan den händer
  • Om möjligt – återvänd gradvis och undvik köra 0-100 på en gång
  • Fundera på vad det är du kommer sakna och försök hitta andra sätt/tider att göra det på
  • Se det som en nystart och omstart. En chans att börja om på ett nytt kapitel

 

Fredagen den 2 juli

Hitta motivationen

För att hitta motivationen måste vi först veta vart vi ska leta. Om jag skulle säga att du ska ge dig ut i skogen för att hitta motivationen så skulle du kanske tycka att det verkar konstigt.  Den växer väl inte där? Nej – det gör den såklart inte. Men det som händer när vi stänger av telefonen och tar en promenad i skogen är att vi börjar höra något annat. Förutom naturen, fåglar och vinden så kommer vi snart börja höra våra egna tankar. Och att ge tankarna tid och fritt utrymme är en bra grogrund för just motivation. För det är där den finns – inom oss. Sedan ska vi vara lite nyfikna på oss själva och ställa frågor. Varför ska jag göra detta? Varför är detta viktigt för mig? Vad i detta tycker jag om? Skulle man inte hitta något som man själv tycker är kul så ska man inte ge upp. Det kan ju vara motiverande att göra saker för att någon annan också. Om man letar så hittar man förr eller senare en målbild som man kan börja arbeta på. Och målbilder är viktiga att ha för att hålla motivationen uppe.

 

  • Hitta en tydlig målbild
  • Gör målet magnetiskt -hitta ditt ”why”
  • Se dina framsteg, sätt delmål
  • Involvera och gör saker tillsammans

 

Glöm inte att motivation inte är statiskt. Det behöver jobbas på och hållas i gång och fyllas med energi. Så påminn dig om varför du gör det, känslan av när du når målet och konsekvenserna om du struntar i det. Och ju mer du letar efter motivationen desto oftare kommer du hitta den.

Fredagen den 25 juni

Få det gjort

Några saker på min ”att göra lista” går alltid väldigt fort och blir snabbt klara. En del behöver jag aldrig ens skriva upp. De blir gjorda oavsett.  Eftersom jag vill göra dem ser jag också till att jag hinner. Jag prioriterar helt enkelt och skaffar mig tid. Utmaningen ligger i att få saker gjorda som vi inte tycker är lika kul, självklara eller viktiga. De hamnar längre ner på priolistan, flyttas fram och skjuts på.  En bra start att närma sig detta är att acceptera att det faktiskt är så och att det är ok. Vi behöver inte tycka att allt är kul utan behöver hitta strategier för att även få gjort det som är lite tristare.  Något som brukar hjälpa mig är att fokusera på hur härligt det kommer kännas när jag är klar. När jag har bockat av punkten och kan stryka den från listan. Även om jag verkligen trivs med mitt jobb och det jag gör så finns det ju moment i arbetet som inte triggar mig lika mycket som andra saker. Med dessa uppgifter måste jag vara väldigt strukturerad. Ha en tydlig plan på vad det är som ska göras och hur. Boka in tiden i kalendern och inte acceptera mina egna ursäkter. Jag vet också att genom att skjuta saker framför mig gör bara att högen växer och blir större. Så det blir både jobbigare och tar längre tid att få det gjort om jag väntar.

 

  • Piska och morot. Funkar både för barn och vuxna
  • Gör det direkt. Ju längre du väntar desto tyngre brukar det bli
  • Ha en plan med hur det ska göras
  • Sätt upp en deadline

 

Ett bra sätt att få saker gjorda är att säga till någon annan vad du ska göra. På så sätt blir det svårare att smita ifrån.

Fredagen den 18 juni

Maximera vardagen

Jag är ganska säker på att jag är långt ifrån den enda som tycker att tiden rusar på och dagarna går bara snabbare och snabbare. För att inte prata om åren som flyter ihop och plötsligt är sommaren här och snart är det jul igen. Och samtidigt som tiden sällan räcker till ska vi hinna mer, vara snabbare och effektivare. Med rubriken maximera vardagen menar jag inte att du ska försöka få in ytterligare saker att göra utan snarare att få ut så mycket som möjlighet av dagen. För oavsett hur vi upplever tiden så är den konstant densamma. Ett dygn har fortfarande 24 timmar även om vi ibland knappt kommer igång innan det är dags att börja fundera på vad det blir till kvällsmat. Hur ska vi då få tiden att jobba för oss istället för mot oss? De gånger jag känner att tiden nästan står still är när jag reser, är i en ny miljö eller gör nya saker. På en ny plats kan en dag kännas oändlig. Jag har ofta funderat på vad det beror på och kommit fram till att ju mer saker är rutin, desto snabbare passerar dem förbi.

 

Så här kommer lite av mina tips på hur du ska få så mycket som möjligt av vardagen och hinna med just det som är viktigast för dig.

 

  • Bryt mönster – gå en annan väg till jobbet eller gör saker på nya sätt.
  • Gå upp lite tidigare på morgonen och få någon minut extra att komma igång.
  • Ha fokus och var närvarande i det du gör här och nu.
  • Prioritera det som är rätt för just dig.

 

Och låt saker ta tid. Ju mer bråttom du har desto snabbare upplever vi att tiden går. Så att ta det lite lugnt och inte stressa är ett bra sätt att maximera vardagen. Hur gör du för att maximera din dag?

Fredagen den 11 juni

Fira toppen!

Det har minst sagt varit ett omtumlande och prövande år. Vi har alla påverkats på olika sätt och i olika grader. För egen del så, inom loppet av några veckor, ställdes alla mina bokade föreläsningar in och jag minns hur jag i mars förra året vissa dagar knappt ville svara i telefon eftersom jag förstod att det var ännu en avbokning. Hemma, med vänner och bekanta var covid samtalsämnet och vi delade flitigt med av oss det som var jobbigt och tungt. Det hjälpte och kändes viktigt att göra. Men något som är minst lika viktigt är att dela med sig av bra saker och fira när tillfälle ges. Och inte alltid bara vänta tills att man kommit hela vägen i mål med något projekt eller utmaning utan även fira längs med vägen. Och kanske tidigare än så. Varför inte fira att man kommit till starten!

Jag firade när jag kom till baslägret vid foten av Mount Everest, det var en seger i sig. Sedan när jag kom till läger 1, 2 ,3 osv firade jag genom att unna mig något extra gott att äta. När jag nådde toppen av Mount Everest jublade jag ut min lycka. Fastän toppen bara är halvvägs. Här hemma gläds jag åt när jag får en förfrågan på ett jobb – även om jag kanske inte vet var det kommer sluta. Samtidigt är jag försiktig med att inte ta ut segrar i förskott men tycker att det är bättre att i alla fall har firat en gång än ingen alls.

 

Här kommer några enkla tips hur du kan microfira

 

  • Känn glädjen och dela med dig av den goda nyheten till någon som du vet också blir glad.
  • Unna dig något extra gott till frukost, lunch eller middag.
  • Tårta och bubbel funkar även på en vardag - Finns det en anledning att fira – gör det!
  • Ta på dig något extra snyggt och plocka fram favoritskorna/klänningen/skjortan.
  • Plocka fina blommor och ge till dig själv eller någon annan som behöver firas.

Att fira behöver inte kosta något – ett vänligt ord är gratis och att sätta på sin favoritlåt känna glädjen är ett bra sätt att microfira.

 

Fredagen den 4 juni

Äventyr i vardagen 

 

Som professionell äventyrare har jag haft förmånen att genomföra extrema expeditioner på alla världens kontinenter men det var ju inte där jag började. Nej, jag är uppvuxen mitt i stan, i Malmö, och lärde jag mig tidig att se äventyren i vardagen och guldkornen i det som är enkelt och nära. I min värld behöver nämligen ett äventyr varken vara långt bort, svårt, dyrt eller farligt. Det får gärna vara nära, enkelt och tillgängligt. Jag minns att jag som liten tog min madrass, täcke och kudde och flyttade ut på balkongen och sov där. När det regnade satte jag upp paraplyet och redan då tyckte jag om att ligga där och lyssna på regnet som smattrade. Det är en härligt känsla. Att sova på en ny plats eller se bekanta platser från nya perspektiv. Idag har jag lyxen att ha en stor trädgård och där tältar vi både gärna och ofta. För mig är kärnan i äventyret att man inte riktigt vet hur det ska sluta. Det kan så klart kännas nervöst men sanningen är att även planer förändras och vi möter ständigt oväntade upp- och nerförsbackar. Genom att vara nyfiken, se möjligheterna vara beredd att ta nya vägar fram och tänka mer äventyr i sin vardag kan utmaningar istället bli lärdomar och värdefulla erfarenheter.

 

Här kommer några enkla tips för att få in lite mer äventyr i vardagen:

 

  • Byt sovplats, tälta i trädgården, sov i bilen eller på balkongen.
  • Handla i en ny mataffär, vem vet vad eller vem du kan hitta där.
  • Laga en ny maträtt som du aldrig tidigare provat. Nya smakupplevelser är också äventyr.
  • Ta nya vägar till arbetet, skolan eller förskolan eller på din löprunda och upptäck andra platser.

 

Och går det inte som du tänkt dig – känn lugnet – det är ju det som är hela grejen med äventyr – och det kan ju också bli mycket bättre! Hur får du in äventyr i din vardag?