LÄR KÄNNA NYA ELEKTRISKA EXPLORER

Den första elbilen som kört jorden runt. Nu har den anlänt till Sverige.

Vad vet du om nya elektriska Explorer?

Hur testar man en elbil som ska bära det ikoniska modellnamnet Explorer? Jo, man provkör den jorden runt för att säkerställa att den tål de tuffaste utmaningar. Man ger den en räckvidd på upp till 602 km på en laddning och man ser till så att det finns gott om plats för hela familjen att ta sig till livets alla äventyr på ett säkert sätt. 

Ford Explorer - Redo för äventyr

Byggd i Tyskland

Nya Explorer är företaget Fords andra elektriska bil, och är den första elbilen som byggts i Fords nya elektrifieringscenter i Köln, Tyskland. Det är också den modell som ska bana väg för företagets elomställning i Europa där målet är att erbjuda en elektrifierad produktportfölj i Europa år 2035. 

Även om mycket av attityden är sig lik från dess ikoniska företrädare så har nya Ford Explorer anpassats till en elektrisk era – vilket är tydligt bland annat i fronten där grillen är ersatt av en sköld. 

– Explorer är en banbrytare, och ytterligare ett exempel på innovativa elbilar från Ford. Genomsyrad av vårt amerikanska arv men byggd i Köln för våra kunder i Europa. Den är redo för de stora äventyren och fullpackad med allt våra kunder behöver för sina resor, säger John Hurtig, vd Ford Sverige.  

Skjutbar pekskärm

Ford Explorer är extra välutrustad redan från grunden, med bland annat massagefunktion i förarsätet. Företaget vill med nya Explorer ge dig som förare och passagerare en innovativ digital upplevelse och en bekväm resa. Som del i detta finns en 14,6-tum skjutbar SYNC Move pekskärm mellan sätena fram med ett uppkopplat infotainment- och ljudsystem. Det är också här som du kan styra all avancerad förarassistans-teknik och anpassa bilen efter dina önskemål och behov. 

Den skjutbara pekskärmen döljer dessutom ett av alla praktiska fack – som dessutom är dolt och låsbart – och förvaringslösningar som finns i suven. Ett annat är en mittkonsol som sväljer 17 liter – perfekt för både dator, väska eller andra skrymmande saker. 

Lång räckvidd

Men motormässigt då? Ja, en laddning räcker – enligt WLTP – 602 kilometer vid blandad körning för den bakhjulsdrivna varianten med ett batteripaket på 77 kilowattimmar. Den fyrhjulsdrivna versionen har ett batteri på 79 kilowattimmar och en räckvidd på 556 kilometer 

Att ladda bilen – den fyrhjulsdrivna versionen har en maximal laddeffekt på 185 kilowatt – från 10 till 80 procents kapacitet går på 26 minuter. För den bakhjulsdrivna varianten krävs ytterligare ett par minuter för att uppnå samma resultat 

Komfortabel och tyst

Effektmässigt levererar nya Ford Explorer 210 kW eller motsvarande 286 hästkrafter med drivning på bakhjulen eller 250 kW och 340 hästkrafter för versionen som har drivning på alla hjul.  

Körmässigt kan Explorer stoltsera med välbalanserad kördynamik i kombination med en komfortabel och tyst innermiljö och som förare finns möjlighet att välja mellan fem olika körlägen efter tycke och smak. 

Lång räckvidd

Den bakhjulsdrivna versionen av Ford Explorer klarar 602 km (enligt WLTP) på en laddning. Bilen är också möjlig att snabbladdas 10 till 80 procent på 26 minuter. 

Rymlig förvaring

Inte nog med att det ryms 470 liter i bagaget och med en praktisk genomlastningslucka – mittkonsolen är extra tilltagen för att rymma allt från din dator och handväska till termosar, flaskor eller godispåsar. Totalt rymmer konsolen 17 liter. 

Hemligt fack

Den 14,6-tum stora skärmen – SYNC Move – är skjutbar 30 grader och döljer ett ”hemligt fack” som automatiskt låses när du lämnar bilen. Ovanför skärmen finns dessutom ett sofistikerad B&O-ljudsystem med soundbar och subwoofer. 

Säker körning

Det nya och avancerade förarassistansystemet i Ford Explorer inkluderar bland annat Assisted Lane Change för att smidigt kunna göra filbyten genom ett tryck på blinkersen, Clear Exit Assist som varnar för cyklister i trafiken och en intelligent adaptiv fartkontroll.  Lägg till parkeringssensorer fram och bak, kollisionsvarnare, varning för dolda vinkeln och mycket mer. Totalt styrs säkerhetssystemet av 12 ultrasonic sensorer, fem kameror och tre radar — allt för att kunna få en 360 gradig visualisering för föraren.  

Komfort

Massage i förarstolen är standard, nyckellös öppning, sportsäten fram med värme, dual-zone klimatanläggning och mycket mer. Nya Ford Explorer är utrustad för att förare och passagerare ska kunna ha en så behaglig resa som möjligt. 

Generös garanti

För ökad trygghet kommer Explorer med fem års garanti, åtta års batterigaranti och ett års fri vägassistans. 

Boka provkörning

Nu tillgänglig för provkörning!

Kom in till din närmaste återförsäljare och upptäck nya elektriska Explorer på egen hand.