NYA FORD RANGER RAPTOR

Det här är ingen vanlig pickup. Det är en pickup utöver det vanliga.

Nya Ranger Raptor har starkare prestanda än någonsin. Varje element i Ranger Raptor är designat och byggt för att dominera på varje underlag.

You have not enabled functionality cookies. You can watch youtube video here. Delete your cookies to enable this function. Additional help can be found in the cookie policy.

Designad för att erövra

Så fort du sätter dig i Raptorns skräddarsydda säten är det tydligt att detta inte är en vanlig pickup. Ett antal avancerade tekniker och smarta system ger en körupplevelse som ingen annan. Och med en enkel knapptryckning kan du aktivera de kraftfulla nya körlägena. Det finns sex olika lägen som alla optimerar fordonets imponerande egenskaper i en viss typ av underlag: Normalläge, sportläge, gräs-, grus- och snöläge, sand- och lerläge samt stenläge. För en hisnande upplevelse ska du välja det unika Baja-läget.

You have not enabled functionality cookies. You can watch youtube video here. Delete your cookies to enable this function. Additional help can be found in the cookie policy.

Skräddarsydd prestanda

Vid terrängkörning kräver varje terräng en ny strategi. För att hjälpa dig få ut mesta möjliga av Raptorns funktioner kan du med hjälp av terränghanteringssystemet från grunden justera fordonets acceleration, greppkontroll, styrkänslighet, växlingsbeteende och mycket mer. Välj mellan sex olika lägen för att maximera prestandan under alla förhållanden: normalläget, sportläget, gräs-, grus- och snöläget, sand- och lerläget, stenläget och för de där nästan oframkomliga terrängerna: Baja-läget.

Fjädring som utvecklats på tävlingsbanan

Helt nya Ford Ranger Raptor levereras med den legendariska FOX racingfjädringen som standard. Denna prestandajusterade fjädring har utformats för att absorbera kraftiga stötar och med lätthet jämna ut ojämnheter och slirningar.

Klarar alla terrängtyper

För att hjälpa dig köra säkert i alla förhållanden och miljöer kan du i nya Ford Ranger Raptor växla mellan 4x2, 4x4 hög och 4x4 låg medan du kör. Så när du kör bekvämt på plana vägar kan du köra bilen med det mer bränslesnåla 2x2-läget. Men så fort du vill köra i terräng eller om vägförhållandena försämras kan du enkelt växla till 4WD för bättre grepp och kontroll.

Ställ in din egen hastighetsgräns så kommer Raptor att hålla sig till den

Hastighetsbegränsaren ingår i farthållarfunktionen och gör att du kan ställa in din valda maxhastighet. Sedan håller sig fordonet inom den gränsen så att du kan koncentrera dig på vägen istället. När du behöver åka fortare trycker du bara på gasen för att åsidosätta systemet.

You have not enabled functionality cookies. You can watch youtube video here. Delete your cookies to enable this function. Additional help can be found in the cookie policy.

Strålkastare som aktiveras automatiskt vid behov

Nya Ranger har kraftfulla Xenon-strålkastare som känner av förändringar i ljusförhållandena. Då aktiveras de automatiska strålkastarna vilket gör det både lättare och säkrare att köra.

Håller dig inom hastighetsgränsen

Intelligent hastighetshjälp är utformad för att förbättra din farthållningskontroll så att du kan koncentrera dig på vägen. Först känner den framåtriktade kameran automatiskt igen den aktuella hastighetsbegränsningen. Om systemet är aktiverat reglerar det sedan din högsta hastighetsinställning efter den gällande begränsningen.

*Det är fortfarande förarens ansvar att säkerställa att hastighetsgränserna hålls.

Ser de vägskyltar du annars kanske missar.

Oavsett om skyltarna är placerade vid sidan av vägen eller ovanför den, om de är permanenta eller tillfälliga, så kan skyltigenkänningen identifiera dem. Symboler för hastighetsbegränsning och förbjuden omkörning visas på instrumentbrädan för att varna dig för ändrade trafikregler.

Ett avancerat system som hjälper dig att ligga kvar i din fil

Filhållningssystemet använder en framåtriktad kamera för att läsa av om du råkar glida ur filen av misstag. Filhållningssystemet ger dig lätt styrhjälp för att leda tillbaka dig i rätt körfält. Om du kör upp på filmarkeringen eller vägrenen varnar systemet dig genom att ratten börjar vibrera och en varning visas på skärmen. Tekniken avaktiveras automatiskt vid hastigheter under 64 km/h och den kan även stängas av manuellt.

Extra kontroll vid start i backe

Backstartshjälpen Hill Start Assist hindrar dig tillfälligt från att rulla bakåt när du startar i motlut. Systemet fungerar genom att det behåller trycket till bromssystemet i ytterligare 2–3 sekunder, så att du får mer tid och kontroll när du flyttar foten från bromspedalen till gasen. Det är också användbart när du stannar och startar på hala ytor.

Extra kontroll i nedförsbacke

Kontroll vid körning i branta nedförsbackar (HDC) är utformat för att reglera din hastighet nedför vid terrängkörning utan att du ens behöver röra vid bromsen eller gasen och den fungerar både när du kör framåt och bakåt.

Tack vare sensorerna slipper du stressen när du parkerar

Avståndssensorer fram och bak hjälper dig att bedöma avståndet mellan ditt fordon och eventuella hinder runt bilen. När ett föremål upptäcks av sensorerna utlöses en ljudsignal som blir starkare ju närmare du kommer.

Krångelfri backning

Trafikkoner, cyklar, låga murar ... backkameran visar allt som kan finnas bakom dig på en skärm som är inbyggd i mittkonsolen. Systemet visar allt sådant som du kan tänkas missa, men hjälper dig också att parkera, genom att den visar virtuella linjer som hjälper dig in i den smalaste av parkeringsplatser. Kameran aktiveras automatiskt när du lägger i backen.

Gör att du ser bra utan att blända andra

Det automatiska helljuset är en praktisk hjälp vid nattkörning då det bländar av automatiskt när det känner av annalkande trafik eller en bil framför så att du inte bländar andra förare. Därefter återgår funktionen automatiskt till helljus igen så att du får maximal sikt.

Ford SYNC med räddningstjänst

Om olyckan skulle vara framme och krockkudden utlöses, eller bränslepumpen inaktiveras, kan den här tekniken se till att en parkopplad och uppkopplad Bluetooth® mobiltelefon automatiskt ringer 112 åt dig. Du kan välja att avbryta uppringningen eller genomföra samtalet om det skulle behövas. Systemet är även framtaget för att delge dig kritisk information, som dina GPS-koordinater, även om du inte kan.

Byggd för att prestera

Helt nya Ford Ranger Raptor kombinerar terrängkapaciteten med Fords prestanda-DNA från superbilen GT och Focus RS. En specialdesignad och precisionskonstruerad biturbo-version av Ford 2,0-liters dieselmotor EcoBlue har kopplats till en ny 10-växlad automatlåda. Resultatet är en körupplevelse utan motstycke. Och specialbyggda terrängdäck hjälper dig att dominera alla typer av vägunderlag.

Ny avancerad motorteknik

Den avancerade 2-liters dieselmotorn EcoBlue i helt nya Ranger Raptor är konstruerad för att ge mer effekt, bättre effektivitet och lägre utsläpp. Med 213 hk och ett vridmoment på 500 Nm sätter denna motor en ny standard för terrängprestanda.

Minskade utsläpp

Motorn i Raptor är konstruerad för att uppfylla de strikta utsläppsnormerna enligt Euro 6.2. Dessa normer är utformade för att förbättra luftkvaliteten och minska avgasutsläppen.

En sofistikerad tioväxlad automatlåda

Med den nya avancerade tioväxlade automatlådan får du oslagbar acceleration och överraskande bränsleeffektivitet. Den använder även adaptiv växelstyrning i realtid som gör att växellådan anpassar sig efter ändrade körförhållanden. Så oavsett om du kör på motorvägen eller på svår och lerig väg kommer du alltid ha rätt växel vid rätt tillfälle.

Snabba växelbyten

Tack vare prestandainspirerade paddelväxlare i magnesium kan du växla snabbt utan minsta ansträngning. Och eftersom de är monterade på ratten går det lättare att växla utan att ta händerna från ratten, oavsett var du kör.

Allterrängdäck

33-tums allterrängdäck finns som standard och har ett exakt slitbanemönster, längre slitbanelivslängd och tuffare sidoväggar än vanliga fabriksdäck.

Använd mindre bränsle med Auto-Start-Stop

Om du stannar vid trafikljus eller om bilen går på tomgång i en kö kan den här tekniken automatiskt slå av motorn. När du vill köra släpper du bara upp kopplingen och lägger i ettan som vanligt, eller trampar på gaspedalen om bilen är automatväxlad, så startar systemet igen. Auto Start-Stop är särskilt effektivt i stadskörning där bränsleförbrukningen kan sänkas med upp till 10 %.

You have not enabled functionality cookies. You can watch youtube video here. Delete your cookies to enable this function. Additional help can be found in the cookie policy.

Viktig reseinformation

I datorns reseguide får du användbar information och statistik om antalet körda kilometer, bränsleförbrukning, hastighet och utomhustemperatur. En annan funktion är "Avstånd till tom tank", en uppskattning av hur långt du kan köra med det bränsle som är kvar i tanken. Detta är särskilt användbart på långresor och när du vet att du ska köra till en avsides belägen plats.

Ta dig an världen i all bekvämlighet

På utsidan är varje del av helt nya Ford Ranger Raptor specialbyggd för att maximera kapacitet, hållbarhet och terrängprestanda. På insidan får du hjälp av avancerad teknik för att känna dig bekväm och uppkopplad vart du än åker. Ett inbyggt FordPass Connect-modem gör till exempel att du kan låsa och låsa upp Raptor på distans. När du byter ut leriga skogsvägar mot välskött asfalt kan du undvika förseningar med uppdateringar av trafikinformation direkt till navigationssystemet i din bil. Och om du har täckning ute i naturen kan du ansluta upp till tio enheter till en trådlös surfzon*.

Nyckeln till en mer uppkopplad värld

För första gången någonsin finns helt nya Ranger Raptor med ett FordPass Connect-modem1. Systemet ger en mängd ovärderliga fördelar, som upp till 4G wifi2 för upp till tio enheter och uppdateringar av trafikinformation i realtid direkt till satellitnavigeringen i din bil.

Ladda ner FordPass-appen för att få ännu mer funktioner

FordPass Connect blir ännu mer kraftfull när den har parkopplats med din smartmobil via FordPass-appen. När den är ansluten kan du låsa upp en serie innovativa nya funktioner. Du kan till exempel använda din mobil för att hitta din bil och låsa eller låsa upp den på distans. Du kan övervaka bränslenivån, körsträckan och däcktrycket och få varningsmeddelanden om bilens skick direkt till din mobil. Du kan även programmera din satellitnavigering hemifrån genom att skicka ett resmål direkt från din mobil till fordonet.

Handsfree med SYNC 3

Ford SYNC 3 är ett avancerat system som håller dig uppkopplad och styr din telefon, dina musikval och ditt navigeringssystem med naturliga röstkommandon och som även kan läsa upp dina SMS. Du kan också använda en pekskärm i färg med nyp- och svepfunktion för en mer intuitiv navigering. Tekniken kan kopplas till Apple CarPlay och Android Auto och med Applink kan du dessutom få åtkomst till några av dina favoritappar. Du kan till och med ringa upp lokala restauranger genom att bara säga "Jag är hungrig". 

Enklare att lasta och lossa

Raptor finns nu med Easy Lift-baklucka. Den smarta designen gör att bakluckan på din lastbil känns betydligt lättare och gör det enklare att öppna och stänga den.

Starta bilen med en knapptryckning

Helt nya Ranger Raptor känner automatiskt av närvaron av sin egen unika nyckelbricka, även om den ligger i din ficka eller väska. Allt du behöver göra är att trycka på Ford Power-startknappen så går motorn igång.

Massor av praktiska förvaringsutrymmen

Varje kupédesign är full av geniala förvaringslösningar. Double Cab har exempelvis två stora förvaringsutrymmen under baksätena. Det finns tre mittkonsoler att välja mellan. De innehåller förvaringsfack lämpliga för mat, mugg- och flaskhållare, brickor för små föremål och plats för mobilen. Handskfacket rymmer en bärbar 15-tums dator, ett hopfällt paraply och mycket mer.

Integrerad navigering

Raptor har ett inbyggt satellitnavigeringssystem med en 8-tumsskärm i färg och DAB-ljud. Det reagerar på de senaste trafikförhållandena så att det ger mer korrekt uppskattade ankomsttider och färdinformation.

Quickclear avlägsnar snabbt snö och is från vindrutan

Denna smarta funktion är utformad för att du ska komma iväg snabbt på frostiga morgnar. Med en enkel knapptryckning så hettas ultratunna trådar upp som tar bort is, imma och fukt från vindrutan samt isar av torkarbladen.

Sidospeglar som skyddar sig

För att undvika oavsiktlig skada, vinklas speglarna inåt när du parkerar. Det görs automatiskt med hjälp av de inbyggda sensorerna.

Ford Easy-Fuel för felfri tankning

Med den här behändiga funktionen är det nästan omöjligt att fylla på fel bränsle, för om det är fel munstycke passar det helt enkelt inte. Och eftersom Ford Easy-Fuel är ett locklöst system behöver du aldrig hålla i ett smutsigt tanklock igen.

Vindrutetorkare som automatiskt anpassar sig efter regnet

Vindrutetorkarna med regnsensorer utlöses när de känner av fukt på vindrutan och justerar sedan hastigheten så att de klarar av alla sorters väder som du utsätts för. Du kan till och med välja mellan flera känslighetsnivåer som avgör hur mycket fukt som får ansamlas innan vindrutetorkarna aktiveras.

Ställ in den perfekta temperaturen för dig och dina passagerare

Med tillvalet automatisk klimatanläggning med två temperaturzoner (DEATC) väljer du just den temperatur som du och dina passagerare vill ha. Temperaturen bibehålls sedan av systemet med hjälp av avancerad luftkonditionering.

Avancerad säkerhetsteknik

Oavsett om du kör på motorväg eller genom floder är Raptor fullpackad med sofistikerade säkerhetssystem som är utformade för att du och dina passagerare ska känna er säkra. Avancerad krängningshämmare och elektronisk stabilitetskontroll hjälper dig att hålla dig säker i alla förhållanden. Aktiv bromshjälp och automatisk nödbroms arbetar aktivt för att förebygga olyckor innan de inträffar.

Ett system som kan hjälpa till att skydda fotgängare

Krockavvärjning med fotgängaravkänning använder RADAR och kamerateknik för att skanna av vägen framför dig. Om en kollisionsrisk med ett fordon eller en fotgängare upptäcks blir du varnad. Om du inte reagerar i tid kan systemet automatiskt slå till full bromsverkan för att hjälpa till att minska risken för, eller helt eliminera, vissa allvarliga frontalkrockar.

Hjälper dig bromsa i högre hastigheter

Det aktiva bromssystemet är en innovativ säkerhetsfunktion som aktiveras när du kör snabbare än 50 km/timmen. Tekniken skannar av vägen framför dig, och om det råder risk för kollision kommer den att varna dig. Om du inte reagerar förbereder det aktiva bromssystemet bromsarna och börjar sedan bromsa för att sänka farten. 

Behåll kontrollen oavsett förhållandena

Elektronisk stabilitetskontroll (ESC) övervakar ständigt bilen medan du kör. Systemet känner av om din bil förlorar greppet och kan då automatiskt balansera bromskraften mellan varje enskilt hjul för att stabilisera det.

Maximalt grepp med minimal ansträngning

Det avancerade antispinnsystemet (Traction Control System, TCS) tar bort överflödigt hjulspinn och ger dig bästa möjliga grepp, prestanda och stabilitet när det behövs som mest. Systemet övervakar och justerar kontinuerligt kraften till de enskilda hjulen, och säkerställer samtidigt maximal kontakt och grepp när du gasar eller bromsar.

Kontrollfunktioner som anpassar sig efter din last

Lastanpassningskontrollen justerar den elektroniska stabilitetskontrollen efter totalvikten på det din Transit är lastad med. Det garanterar kontroll och stabilitet oavsett om den är tom eller fullastad.

Håller din släpvagn i en rät linje

Trailer Sway Control upptäcker ”självsvängning” eller släpvagnsgungning och sänker fordonets hastighet för att lösa problemet, vilket ger dig mer kontroll när du kör med släp. Systemet bromsar bilen genom att minska motorns vridmoment och gradvis öka bromstrycket på alla hjul.

Kontinuerligt skydd mot vältning

Fords unika krängningsgradssensor hjälper krängningshämmaren, Roll Stability Control, att hålla däcken på marken, särskilt då tyngdpunkten är hög eller när man kör i utåtlutande kurvor.

Tidig varning om ett däck börjar läcka

Om något av däcken börjar tappa trycket under färden varnar övervakningssystemet för däcktrycket dig omedelbart genom att en ikon tänds på instrumentpanelen.

Säkrar och skyddar fordonet från tjuvar

Thatcham kategori 1 är ett sofistikerat larmsystem som aktiveras automatiskt när du dubbellåser bilen och en kraftig larmsignal utlöses vid inbrott, om fordonet lyfts, eller om rörelsesensorerna känner av rörelse inuti bilen. Tekniken har även till syfte att förhindra bortbogsering av fordonet i onödan. Det går att koppla systemet på olika sätt så att du kan välja att bevaka dörrarna, motorhuven och bagageutrymmet.

Krockkuddar som skyddar dig ur alla vinklar

Förutom förarens och passagerarens främre krockkuddar finns det sidokrockkuddar med bröstkorgsskydd som är utformade för att styra bort passageraren från området för sammanstötningen. Dessutom kan kuddarna lyfta passagerarens arm för att skapa mer utrymme mellan dem och inträngande objekt. Gardinkrockkuddarna skapar maximal täckning, medan huvudstöden skyddar mot pisksnärtskador. Bilen har även bältesförspännare i baksätet, lastbegränsare, bältespåminnare för alla säten och en skärm som visar vilka säten som inte har säkerhetsbältena på när någon sitter i dem. 

Håller barnen säkra

Raptor är utformad så att små barn sitter tryggt och säkert på varje resa. Den har dessutom fyra bakre ISOFIX-fästpunkter för barnstolar så att du lätt kan montera två barnstolar.

Konstruerad för alla underlag

Helt nya Ford Ranger Raptor har utformats för att med lätthet ta sig an världens mest utmanande underlag. Ett unikt chassi av höghållfast, låglegerat stål har smitts för att möta kraven från de mest extrema väglag. En markfrigång på 281 mm kombineras även med möjligheten att vada genom 850 mm djupt vatten. Varje funktion är designad med syftet att till att Raptor ger en körupplevelse som ingen annan.

En terrängkrigare

Ranger Raptors unika chassi med stegram har fått en ny konstruktion och förstärkts med höghållfast, låglegerat stål (HSLA) för att möta de hårda krav som viss körning kan innebära. Ranger Raptor-chassit har testats utförligt i några av världens tuffaste miljöer och ger maximal robusthet och prestanda.

Hög

Höjden är inget hinder för Raptor. En upphöjd design ger ett utrymme på 281 mm mellan pickupen och vad som än kommer i vägen.

Imponerande dragkapacitet

Raptorn gör det inte bara enkelt för dig att ta dig an de tuffaste vägunderlagen. Du kan också frakta och dra de största och mest skrymmande lasterna.

Skyr inte vatten

Raptor plöjer sig fram i vattendjup där du skulle tveka att ge dig ut med en mindre bil. Med en vadarkapacitet på 850 mm bevisar den klart sin överlägsenhet både på land och genom vatten.

Väcker uppmärksamhet

Sport-takräcken är tillgängliga med nya Ford Ranger Raptor och skapar en sportig profil som kräver en andra titt. Och med en inbyggd högt monterad lampa kan du också komma åt flaket även när det är mörkt.

Stadiga lastfästen för en säkrare last

Dessa DIN-kompatibla fästpunkter hjälper dig att se till att vad du än har i bakluckan är både säkert och skyddat.

Ett mångsidigt låsbart flak ger sinnesro

Flaket på nya Ford Ranger Raptor rymmer en europapall av standardtyp, alla de verktyg du behöver eller det du vill ha med på en campingtur över helgen. Den innehåller även ett flertal funktioner för att hålla lasten säker, vilka alla är DIN-kompatibla. Stadiga fästkrokar, ett inbyggt laststöd och utvändiga repskenor (på vissa modeller) ingår också. För ökad säkerhet och sinnesro kan baklämmen låsas och låsas upp manuellt.

Elkraft när du behöver den.

De fiffiga extrafunktionerna kan dessutom fungera som behändiga stöd i din företagsverksamhet. Eluttaget på 240 volt i förarhytten kan exempelvis komma väl till pass när du behöver ladda mobilen, datorn eller något arbetsredskap under resan.

Var rädd om naturen

Generellt är körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela Sverige. Fords fordon klarar ofta mer än vad uppgiften kräver men vi uppmanar att alltid följa de lagar och förordningar när ni använder våra fordon. 

Via dessa länkar hittar ni information om Terrängkörningslag (1975:1313) och terrängkörning i allmänhet. 

Terrangkörningslag (1975:1313)

Naturvårdsverket.se/terrangkörning