Är du redo att få tillgång till eller dela din data? Välj det alternativ som passar dig bäst och följ de beskrivna stegen. Processen kan skilja sig åt beroende på din relation till den uppkopplade produkten eller den relaterade tjänsten (till exempel om du är en FordPass-kund eller en Ford Pro-kund) och beroende på om du begär Kontinuerlig data eller Historisk data. Du behöver ha ett konto hos Ford.
- 1. Jag använder ett uppkopplat Ford-fordon, men jag har inget konto hos Ford. Hur kan jag begära åtkomst till min data?
Om du inte har ett FordPass-konto eller inte tidigare har registrerat ditt fordon på ett giltigt FordPass-konto, observera att det inte kommer att finnas någon data tillgänglig.
Du hittar mer information om FordPass och om hur du registrerar ditt fordon i ett FordPass-konto på vår Fordpass sida.
2. Jag är FordPass-kund. Hur får jag tillgång till min data?
För att få åtkomst till din data, följ stegen nedan.
Observera: Om det finns flera FordPass-kontoinnehavare för samma uppkopplade fordon och/eller Wallbox kommer varje behörig användare eller FordPass-kontoinnehavare att kunna utöva samma rättigheter till datatillgång och delning av data med tredjepart. Varje behörig användare ansvarar för att informera andra användare och inhämta deras samtycke innan de begär någon data som kan ha genererats genom deras användning av det uppkopplade fordonet, Wallboxen eller den relaterade tjänsten.
Stegen skiljer sig åt beroende på om du vill ha Historisk data eller Kontinuerlig data (se FAQ 5 för mer information om skillnaderna).
2.1 FordPass-kund – Åtkomst till din Historiska data
Steg 1: Se till att du har ett giltigt FordPass-konto och att ditt fordon och/eller din Wallbox är registrerad i ditt FordPass-konto. Du hittar mer information om FordPass och hur du registrerar ditt fordon eller din Wallbox
här.
Innan du begär data, se till att informera andra användare och inhämta deras samtycke.
Steg 2: Logga in på
Historical Connected Gateway här med ditt FordPass-konto.
Steg 3: Fyll i Customer Intake Form på Historical Connected Gateway.
- Du behöver ange VIN-numret för det/de fordon du vill ha data för. Om du begär Wallbox-data krävs inget VIN.
- Du måste också ange tidsperioden för vilken du vill ha data. Du kan bara begära data genererad från 12 september 2025 och fram till två dagar innan din begäran (för att säkerställa systemets synkronisering).
- Följ instruktionerna på portalen, bekräfta ditt VIN och skicka sedan in formuläret.
Steg 4: När du skickat in formuläret får du ett mejl från Ford till den e-postadress du angav. Kontrollera din mejl och bekräfta din begäran.
Steg 5: Din begäran behandlas av Ford. Om du inte fått den begärda datan eller någon återkoppling inom 28 dagar efter bekräftelsemejlet, kontakta Ford via [URL till FAQ 7].
Steg 6: Du får ett mejl från Ford med en länk som bekräftar att datan är klar för nedladdning. Datan är tillgänglig i 7 dagar.
2.2 FordPass-kund – Åtkomst till din Kontinuerliga data
Om du istället vill ha åtkomst till Kontinuerlig data (realtidsdata via API, inklusive Wallbox-data), följ stegen nedan:
Steg 1: Se till att du har ett giltigt FordPass-konto och att ditt fordon och/eller din Wallbox är registrerad. Du hittar mer info
här. Kom ihåg att inhämta samtycke från andra användare.
Steg 2: Registrera ett
Ford Developer Marketplace-konto via
här. Ange begärd information, granska och acceptera villkoren.
Steg 3: När du är inloggad på ditt Ford Developer Marketplace-konto kan du begära API-åtkomst genom att följa instruktionerna där.
Steg 4: Inifrån ditt konto kan du skapa nya autentiseringsuppgifter för API:t och hantera aktiva uppgifter.
Steg 5: Hämta den genererade URL:en från Developer Dashboard, logga in med ditt FordPass-konto för att länka ditt fordon. Du omdirigeras sedan till den URI du angett och får en token där.
Steg 6: Du kan nu använda API:t för att hämta data via den plattform du önskar.
3. Jag är FordPass-kund. Hur kan jag dela min data med tredjepart?
Se noga igenom punkterna i FAQ 4 (Vad bör jag tänka på innan jag delar min data med en tredjepart) innan du delar data.
Observera: Om det finns flera FordPass-kontoinnehavare för samma uppkopplade fordon eller Wallbox kan varje behörig användare dela data med tredjepart, samt avsluta en pågående delning. Detta innebär att även om du väljer att dela din data med en tredjepart kan en annan behörig användare kopplad till samma fordon eller Wallbox avsluta delningen.
Varje behörig användare ansvarar för att informera andra användare och inhämta deras samtycke innan de begär att dela data.
Dela historisk data med tredjepart:
Du har två alternativ:
- Själv hämta och ladda ner filerna med historisk data (se FAQ 8.2.1) och dela dem med tredjepart.
- Be tredjeparten begära din historiska data åt dig (se FAQ 8.4).
Dela kontinuerlig data med tredjepart:
För att dela kontinuerlig data (realtidsdata via API) med en tredjepart, be dem följa stegen i FAQ 8.4.2.
Om du behöver hjälp, kontakta kundtjänst (se FAQ 7).
4. Jag är en tredjepart som behöver åtkomst till en FordPass-kunds data. Hur gör jag detta?
Notering till tredjepart (icke-Ford-kunder):
En tredjepart (som inte är Ford-kund) får endast följa dessa steg för att begära åtkomst till en Ford-kunds data om tredjeparten uttryckligen har utsetts av Ford-kunden till att vara en datamottagare enligt artikel 5 i Dataakten.
Tredjeparten måste:
- ha kundens samtycke, samt samtycke från andra användare vars data kan ingå i den begärda åtkomsten,
- ha ett skriftligt avtal med Ford-kunden (vars data de begär åtkomst till) som anger omfattningen av vilken data som får nås och användas, samt hur och för vilket syfte datan får användas.
Om Ford delar kundens data direkt med tredjeparten (på kundens begäran) kan Ford ta ut ersättning från tredjeparten, och har rätt att fastställa eller ändra ersättningsnivån från tid till annan.
- 4.1 Begäran om åtkomst till historisk data för FordPass-kunder som tredjepartsmottagare
Om du är en tredjepartsmottagare kan du begära åtkomst till en Ford-kunds historiska data för deras räkning genom att följa dessa steg. Om din begäran godkänns får du en länk till en plats där du kan ladda ner filerna med historisk data (i JSON-format).
Steg 1: Säkerställ att:
(i) Ford-kunden (vars data du begär åtkomst till) är en behörig användare av det uppkopplade fordonet, Wallboxen eller den relaterade tjänsten,
(ii) Ford-kunden har ett giltigt FordPass-konto och att fordonet och/eller Wallboxen är registrerad i kontot, och (iii) du har fått kundens och eventuella andra användares samtycke innan du begär åtkomst till data som kan ha genererats av deras användning.
Steg 2: Besök
Historical Connected Gateway här.
Steg 3: Fyll i Agent Intake Form.
- Du behöver ange efterfrågad information, inklusive företagsinformation (om tillämpligt) och uppgifter om Ford-kunden vars data du begär åtkomst till.
- Säkerställ samordning med Ford-kunden. För att vi ska kunna behandla begäran måste kunden bekräfta sitt samtycke till att dela datan inom 3 dagar från vår kontakt. Annars avbryts begäran.
- Ange VIN-nummer för fordonet/fordonen om du begär fordonsrelaterad data.
- Ange tidsperioden för den data du begär (hur långt bakåt du vill ha historisk data).
- Om du begär Wallbox-data krävs inget VIN.
- Observera: Du kan endast begära data från 12 september 2025 och fram till två dagar före din begäran (för systemets synkronisering).
Steg 4: När du skickat in formuläret får du ett mejl från Ford till den adress du angett. Kontrollera din e-post och bekräfta din begäran.
Steg 5: Ford-kunden kommer att meddelas och ombeds bekräfta sitt samtycke. När samtycket är mottaget behandlas din begäran.
Om du inte fått datan eller någon information från Ford inom 28 dagar efter mejlet i steg 4, kontakta Ford via [URL].
Steg 6: Du får ett mejl från Ford med en länk som bekräftar att den begärda datan är redo för nedladdning. Datan är tillgänglig i 7 dagar.
Till Ford-kunder: Du kan återkalla ditt samtycke när som helst fram till dess att tredjeparten laddat ner datan (i steg 6). Observera att om du återkallar samtycket efter att datan har laddats ner, raderas den inte från nedladdningsplatsen. Länken för åtkomst löper automatiskt ut efter 7 dagar, eller tidigare om du återkallar samtycket.
- 4.2 Begäran om åtkomst till kontinuerlig data för FordPass-kunder som tredjepartsmottagare
Alternativt, om du har utsetts av en Ford-kund som tredjepartsmottagare för att begära åtkomst till deras kontinuerliga data (realtidsdata via API), följ dessa steg:
Steg 1: Säkerställ att:
(i) Ford-kunden är en behörig användare av det uppkopplade fordonet, Wallboxen eller den relaterade tjänsten,
(ii) Ford-kunden har ett giltigt FordPass-konto och att fordonet/Wallboxen är registrerad i kontot, och
(iii) du har fått samtycke från Ford-kunden och eventuella andra användare innan du begär åtkomst.
Steg 3: När du är inloggad i ditt konto kan du begära åtkomst till API:t genom att följa instruktionerna i Ford Developer Marketplace.
Steg 4: Inifrån ditt konto kan du skapa nya autentiseringsuppgifter för åtkomst till API:t och hantera aktiva uppgifter.
Steg 5: Efter att du har skapat autentiseringsuppgifterna, hämta den genererade URL:en från Developer Dashboard. Använd URL:en för att logga in med FordPass-kontot för att länka fordonet. När fordonet är länkat omdirigeras du till den URI du angett och får en token där.
Steg 6: Du kan nu använda API:t för att hämta data via den plattform du önskar.
5. Jag är Ford Pro-kund / fleet manager. Hur kan jag få åtkomst till min data?
För att få åtkomst till din data, följ stegen nedan.
Stegen skiljer sig beroende på om du vill ha åtkomst till Historisk data eller Kontinuerlig data.
Om du vill begära åtkomst till data som gäller din Ford Pro-levererade laddare, se FAQ 9.
5.1 Ford Pro-kund / fleet manager – Åtkomst till Historisk data
Steg 1: Säkerställ att:
(i) du har ett giltigt
Ford Pro Marketplace-konto,
(ii) du är behörig för fordonet eller den relaterade tjänst du vill ha data för, och
(iii) ditt fordon är aktiverat i ditt Ford Pro Marketplace-konto.
Mer information om Ford Pro Marketplace finns
här.
Steg 2: Logga in på
Historical Connected Gateway här med dina Ford Pro-inloggningsuppgifter.
Steg 3: Fyll i Customer Intake Form på Historical Connected Gateway.
- Du behöver ange VIN-nummer för det/de Ford-uppkopplade fordon du vill ha data för.
- Du måste också ange tidsperioden för vilken du vill ha data.
Du kan endast begära data som genererats från 12 september 2025 och fram till två dagar innan begäran görs (för att säkerställa att systemdatan är synkroniserad). - Följ instruktionerna på portalen, bekräfta ditt VIN och skicka sedan in formuläret.
Steg 4: När du har skickat in formuläret får du ett mejl från Ford till den adress du angav. Kontrollera din mejl och bekräfta din begäran.
Steg 5: Din begäran kommer att behandlas av Ford. Om du inte har fått den begärda datan eller någon återkoppling från Ford inom 28 dagar efter mejlet i steg 4, kontakta Ford via [URL].
Steg 6: Du får ett mejl från Ford med en länk som bekräftar att datan är redo för nedladdning. Datan är tillgänglig för nedladdning i 7 dagar.
Notering: Om du är Ford Pro-kund i ett av de deltagande europeiska marknaderna och vill ha åtkomst till din FORDLiive-data (i detta fall har du inget inloggningskonto), följ steg 2 och 3 ovan. Efter att Ford mottagit ditt formulär kommer en representant att verifiera ägarskapet och kontakta dig angående nästa steg.
5.2 Ford Pro-kund / fleet manager – Åtkomst till Kontinuerlig data
Om du istället vill ha åtkomst till realtidsdata via API, följ dessa steg:
Steg 2: Som fleet-administratör, logga in på ditt
Ford Pro Marketplace-konto, eller registrera dig med din företagsinformation på
FordPro.com.
Steg 3: Lägg till produkten Fleet Connected Data Gateway eller Fleet Quality Connected Data Gateway i ditt konto från Marketplace, under fliken Explore More Products.
- Observera: Om du begär data för fordon som är av flera märken och använder en plug-in-enhet (PID), välj istället produkten Fleet Multi-Make Data Gateway.
Steg 4: Klicka på ikonen Add Vehicles och fyll i uppgifter om dina fordon.
Steg 5: När fordonen är tillagda, välj VIN-numren och klicka på Subscribe to Product.
- Välj Fleet Connected Gateway för allmän registrering.
- Välj Fleet Quality Connected Gateway om du endast begär fordonsstatusdata.
- För fordon inom fler-märke-produkten, välj Fleet Multi-Make Data Gateway.
Steg 6: Om du vill kan du lägga till fler användare i kontot. Klicka på Add New Users och ge tillgång till Developer-portalen samt tilldela administratörsrollen.
Steg 7: Logga in på
Developer Portal här med dina Ford Pro Marketplace-uppgifter för att skapa
Client ID och secret. Här kan du också ta del av teknisk dokumentation för API:t.
Steg 8: Använd ditt Client ID och secret för att få åtkomst till datan via det tillhandahållna API:t.
6. Jag är Ford Pro-kund / fleet manager. Hur kan jag dela min data med tredjepart?
Kom ihåg att först läsa igenom punkterna i FAQ 4 (Vad bör jag tänka på innan jag delar min data med en tredjepart) innan du delar någon data med en tredjepart.
För att en tredjepart ska kunna få åtkomst till din data måste de först registrera sig som en godkänd tredjepartsleverantör av tjänster. För att registrera sig ska tredjeparten följa dessa steg:
Dela din historiska data med tredjepart
Du har två sätt att dela din historiska data med en tredjepart:
- Hämta och ladda ner filerna själv med historisk data (genom att följa stegen i FAQ 8.5.1) och dela filerna med en tredjepart som du själv väljer, eller
- Låt tredjeparten begära din historiska data åt dig.
- Be i så fall tredjeparten du väljer att följa stegen i FAQ 8.7 (Jag är en tredjepart som behöver åtkomst till en Ford Pro-kunds / fleet managers data. Hur gör jag detta?).
- Se även FAQ 8.9.1 för att förstå hur du kan stoppa datadelningen med tredjepart om du ångrar dig.
Dela din kontinuerliga data med tredjepart
För att dela kontinuerlig data (realtidsdata via API) med en tredjepartsmottagare, be dem följa stegen som beskrivs i FAQ 8.8.
Om du behöver ytterligare hjälp, kontakta kundtjänst (se FAQ 7).
7. Jag är en tredjepart som har utsetts till datamottagare av en Ford Pro-kund för att begära åtkomst till data för deras räkning. Hur gör jag detta?
Efter att du har registrerat dig som en godkänd tredjepartsleverantör av tjänster, följ dessa steg för att få åtkomst till din kunds historiska data i form av en nedladdningsbar JSON-fil:
Steg 1: Säkerställ att din kund är behörig för den fordonsdata du vill hämta, och att fordonet är aktiverat i kundens
Ford Pro Marketplace-konto. Mer information om Ford Pro Marketplace finns
här.
Steg 2: Besök
Historical Connected Gateway här.
Steg 3: Fyll i Customer Intake Form.
- Du behöver ange dina företagsuppgifter samt uppgifter om den kund vars data du vill begära.
- Koordinera med din kund, eftersom deras samtycke krävs för att vi ska kunna behandla begäran. Samtycket måste ges inom 3 dagar från vår kontakt, annars avbryts begäran.
- Du behöver ange VIN-nummer för fordonet/fordonen samt tidsperioden för den data du begär. För laddningsdata krävs inget VIN.
Observera: Data är endast tillgänglig från och med 12 september 2025 och fram till två dagar från aktuellt datum. Detta säkerställer att all systemdata är synkroniserad och tillgänglig.
Steg 4: Kontrollera din e-post och bekräfta detaljerna för din begäran.
Steg 5: Din kund kommer att bli kontaktad för att bekräfta sitt samtycke till att dela datan. När samtycket mottagits behandlas din begäran av Ford. Om du inte fått någon återkoppling inom 28 dagar, kontakta Ford via [URL].
Steg 6: Du får ett mejl med en länk som bekräftar att datan är redo för nedladdning. Informationen är tillgänglig i 7 dagar.
Till Ford-kunden: Du kan återkalla ditt samtycke när som helst fram till dess att tredjeparten laddat ner datan (i steg 6). Observera att om du återkallar samtycket efter att datan har laddats ner tas den inte bort från den nedladdade platsen. Länken för åtkomst upphör automatiskt att gälla efter 7 dagar, eller tidigare om du återkallar ditt samtycke.
- 8.Begäran om åtkomst till kontinuerlig data för Ford Pro- / fleet-kunder som tredjepartsmottagare
Alternativt, om du har registrerat dig som en godkänd tredjepartsleverantör av tjänster och vill hämta realtidsdata via API, be din kund att genomföra samtyckesprocessen enligt stegen nedan:
Steg 1: Logga in på kundens Ford Pro Marketplace-konto, eller registrera dig med kundens företagsinformation på FordPro.com.
Steg 2: Lägg till produkten Fleet Connected Data Gateway i kontot via Marketplace, under fliken Explore More Products.
Steg 3: För att lägga till fordon, klicka på Add Vehicles och ange fordonsuppgifter.
Steg 4: Gå till fliken Service Providers i Fleet-menyn och välj de VIN-nummer som gäller.- Klicka på Add Consent och välj den tredjepartsleverantör av tjänster som datan ska delas med.
- Steg 5: Som tredjepartsleverantör får du sedan en bekräftelse på de VIN som samtycket gäller. Därefter kan du följa stegen för Fleet Subscribe to Product och registrera fordonen i Fleet Connected Gateway-produkten (se [URL till annan FAQ]).
Steg 6: Logga in på Developer Portal med ditt Ford Pro-konto och skapa ett Client ID och secret.
Steg 7: Använd ditt Client ID och secret för att få åtkomst till data via API:t.
Steg 8: För att stoppa datadelning med tredjepart kan användaren antingen:- meddela tredjeparten offline och be dem avregistrera sig från Connected Data Gateway-produkten, eller
- gå tillbaka till Fleet-menyn, välja VIN och klicka på Remove Consent.
- 9. Jag är Ford Pro-kund. Hur kan jag få åtkomst till eller dela data relaterad till min laddare?
Om du vill begära din historiska laddstationsdata, följ stegen i FAQ 8.5.1 (åtkomst) och FAQ 8.7 (delning).
Alternativt, om du vill få åtkomst till laddningsdata i realtid, följ stegen nedan:
Steg 1: Kontrollera att du har ett giltigt
Ford Pro Marketplace-konto med laddare som är anslutna till Ford Pro:s laddningsprogramvara.
Steg 2: Som fleet-administratör loggar du in på ditt
Ford Pro Marketplace-konto med dina Ford Pro-inloggningsuppgifter.
Steg 3: Lägg till produkten
Connected Data Gateway i ditt konto på Marketplace, under fliken
Explore More Products.
Steg 4: Tilldela åtkomst till
Developer Portal genom att gå till fliken
Users (Användare) och ge den utvalda användaren rollen
dev_portal_EUDA_admin.
Om du vill kan du även lägga till en extra användare under
Users och ge den användaren både Developer Portal-åtkomst och rollen
dev_portal_EUDA_admin.
Steg 5: Logga in på
Developer Portal med dina Ford Pro Marketplace-uppgifter och skapa ett
Client ID och en
secret.
Steg 6: Skicka ett mejl till
fcseu1@ford.com och dela ditt Client ID med Ford Pro:s mjukvarusupport, som kommer att aktivera åtkomsten och meddela dig när det är klart.
Steg 7: När aktiveringen är klar får du
laddningsdata i realtid från Ford Pro via
Google Pub/Sub, med hjälp av protokollet
OCPP (Open Charge Point Protocol).
Dela laddningsdata i realtid med en tredjepart:
Steg 1: Kontrollera att du har ett giltigt Ford Pro Marketplace-konto med laddare som är anslutna till Ford Pro:s laddningsprogramvara.
Steg 2: Som fleet-administratör loggar du in på ditt Ford Pro Marketplace-konto med dina Ford Pro-inloggningsuppgifter.
Steg 3: Om du vill kan du på fliken Users lägga till en extra användare i kontot och ge den användaren både Developer Portal-åtkomst och rollen dev_portal_EUDA_admin.
Steg 4: Lägg till produkten Connected Data Gateway i ditt konto på Marketplace, under fliken Explore More Products.
Steg 5: Bjud in tredjeparten till ditt konto på Marketplace för att ge dem åtkomst till Developer Portal.
Steg 6: Tredjeparten skapar sedan sina egna autentiseringsuppgifter och delar sitt Client ID med dig.
Steg 7: Skicka ett mejl till fcseu1@ford.com
och dela tredjepartens Client ID med Ford Pro:s mjukvarusupport, som aktiverar åtkomsten och meddelar när det är klart.
Steg 8: När aktiveringen är klar får tredjeparten laddningsdata i realtid från Ford Pro via Google Pub/Sub, med hjälp av OCPP-protokollet.
Om du vill sluta dela data med en tredjepart kan du antingen:
10. Jag är inte Ford Pro-kund men jag är användare av ett Ford Pro- / fleet-fordon (t.ex. förare) och har rättigheter enligt Dataakten till data som genereras genom min användning av fordonet. Hur kan jag begära åtkomst eller dela datan med tredjepart?
Kontakta din fleet manager eller den som är innehavare av Ford Pro Marketplace-kontot (om det är en annan person), så kan de behandla din begäran åt dig.
11. Jag hyrde en Ford-bil från ett hyrbilsföretag och anser därför att jag är användare av fordonet och har rätt till data som genererades när jag använde det. Hur kan jag begära åtkomst till eller dela denna data med tredjepart?
Kontakta hyrbilsföretaget som du hyrde den uppkopplade Ford-bilen från. De bör ha ett konto hos Ford och kunna behandla din begäran åt dig.
- 12. Jag är ett hyrbilsföretag. Hur kan jag behandla kunders begäranden (om att få åtkomst till eller dela deras data med tredjepart) för deras räkning?
Om du får en begäran om data från en kund, följ de relevanta instruktionerna i FAQ 8 eller använd processen för historisk data för att lämna in detaljer och behandla begäran åt kunden.
Se till att alltid validera att hyrestagaren hade rättigheter till datan innan du behandlar någon begäran.
13. Jag är en offentlig myndighet i EU som vill begära data enligt kapitel V i Dataakten. Hur gör jag detta?
Följ instruktionerna i
Request Intake Form som finns
här.
- 14. Vad ska jag göra om jag säljer mitt fordon, min Wallbox eller mina laddstationer?
Om du bestämmer dig för att sälja ditt fordon (eller på annat sätt permanent överföra ägandet eller nyttjanderätten) till en annan person måste du genomföra följande steg:
FordPass- / privatkunder:- Avregistrera fordonet från FordPass (inklusive alla tjänster och prenumerationer kopplade till det fordonet).
- Utför en fabriksåterställning av fordonet. Se FordPass FAQ för instruktioner.
- Tillåt inte den nya ägaren/användaren att använda ditt FordPass-konto.
- Ford Pro- / fleetkunder:
- Avregistrera fordonet från ditt Fleet-konto och från alla tjänster och prenumerationer.
15. Vad ska jag göra om jag har köpt ett fordon i andra hand?
Säkerställ att du genomför en
full fabriksåterställning av fordonet. Instruktioner finns
här.
När återställningen är klar, och om du vill använda uppkopplade tjänster, ladda ner
FordPass-appen, skapa ett FordPass-konto och registrera fordonet där.
Läs mer om FordPass
här.
16. Som Ford Pro-kund, hur får jag mitt CUU ID (Fleet owner approved TSP ID)?
Ford Pro-administratörer kan se sitt Company UUID genom att gå till Company Settings.
Du hittar menyn genom att klicka på ditt inloggningsnamn uppe till höger i Ford Pro Marketplace.
17. Jag vill veta mer om företagshemligheter som kan ingå i datan.
Kontakta oss på [ ] för mer information.